jtemplate.ru - free extensions for joomla

 

 

Zo zie je - Agenda 

 

 

Cursus in bibliotheek Weert

'Schrijf met Esther: Creatief schrijven'

Vrijdagmiddagen van 13.30 - 16.00 uur

2023

29 sept. - 13 okt. - 27 okt. -

10 nov. -  24 nov. - 8 dec. 

Reservedata: 15 dec. & 12 jan.

Inschrijven via Agenda Bibliotheek Weert 

Sept. 23 - Schrijf met Esther: 'Creatief schrijven'' - informatie & aanmelden

 

 

Cursus in bibliotheek Weert

'Schrijf met Esther: Creatief schrijven'

Vrijdagmiddagen van 13.30 - 16.00 uur

2024

19 jan. - 2 febr. - 23 febr. -

8 mrt. -  22 mrt. - 5 apr.

Reservedata: 12 apr.

Inschrijven via Agenda Bibliotheek Weert 

Januari 24 - Schrijf met Esther: 'Creatief schrijven'' - informatie & aanmelden

 

Zo zie je...

Zo zie je het

Zo zie je jou

Zo zie je…

 

'Zeg Esther, wat is dat een vreemde bedrijfsnaam: Zo zie je? Wat zie ik dan?'

 

Jezelf, je ziet jezelf! Je ziet jouw wereld, je ziet verbindingen, je ziet zóveel!

 

Schrijven is zoveel meer dan een 'leuke' tekst op papier zetten. Onderliggend gebeurt vanalles. Of dat wat er gebeurt, ontstaat via een tekst vanuit je eigen leven of via een creatieve tekst: je gaat steeds méér zien.Vandaar: Zo zie je!

 

Het bijzondere vind ik dat ieder precies ziet wat voor hem of haar klopt.

 

Voor de één is dat de ontdekking welk soort schrijven het beste ligt, voor de ander is dat een ontdekkingstocht in het eigen leven. En zoveel meer...

 

En wat beslist gebeurt.... heel simpel maar oh zo belangrijk:

 

Je hebt 'gewoon' plezier!

 

Vaak is het een combinatie van dingen die gebeuren.

Altijd met als basis:

 

Schrijven vanuit je kracht

 

 

Steeds zul je het merken:

'Zo zie je'.

 
 

 

 

 

Breipaar

Donderdagavond. Tijd voor het nieuw, zoals elke avond. kees zit voor de tv, met zijn vrouw Mien naast hem. Hij gluurt opzij. Het vertrouwde getik van breinaalden tegen elkaar vult zijn oren en hij zet het volume van de tv zachter. Elke dag kijkt hij naar het nieuws, en hoewel hij dat al jaren doet, zijn er andere dingen die hem meer interesseren.

Mien is bezig met een truitje, voor het vijfde kleinkind. Kees glimlacht. Ze gebruikt groene wol. Hun dochter vond groen altijd een mooie kleur en wat is dan beter passend bij het eerste truitje? Kees draait zijn ogen terug naar het scherm voor hem. Nog even, dan begint de reclame.

Het getik naast hem houdt aan. Ze is altijd zo geconcentreerd, die Mien van hem. Of het nu met breien is, tuinieren of om koken gaat. Kees slikt en houdt met moeite een zucht in. Vroeger zou hij het volume van de tv harder hebben gezet. Net zoals hij de buitendeur gesloten zou hebben of de deur naar de keuken.

Dat was vroeger.

De reclame begint. Kees staat op en duwt met de afstandsbediening het apparaat. Hij rekt zich uit en loopt naar de kamerdeur. De kalender naast de deur hangt scheef. Hij trekt het recht. De datum van morgen is met rood omcirkeld. In dezelfde kleur staat er iets bij gekrabbeld, dat hij met moeite kan lezen. Zijn handschrift is altijd een ramp geweest. Het is een geluk dat hij het zelf geschreven heeft. Zo hoeft hij het niet te ontcijferen. Om drie uur ’s middags een afspraak bij de dokter.

“Normaal zet je hem altijd pas na de reclame uit,” zegt Mien. Haar stem is scherp, zoals vroeger, toen ze hun dochter een standje moest geven. Kees draait zich naar haar om. Ze zit als verstijfd op de bank. Hij haalt zijn schouders op. “Nu niet,” zegt hij. Hij draait zich terug, ziet de kalender weer en slikt.

Mien maakt een geluid dat tussen een grom en een piep zit. Ze balt haar vuisten en gooit haar breiwerk naar de deur. Het komt naast de deur terecht, op de kat, die luid miauwend opstuift. Het beest sist en slaat naar de wol.

“Maar Mien, jij wilde op tijd naar bed,” zegt Kees. Zijn lip trilt en hij bukt zich om de wol op te rapen. Zachte wol, gebreid met zachte hand en gegooid met een harde. Vanaf de grond kijkt hij naar zijn vrouw. Ze heeft rode ogen en knijp haar handen samen. Haar onderlip trekt ze haar mond in, om erop te bijten. Ze snuift, steekt haar neus de lucht in en kruist haar armen over elkaar. Net een koppig kind.

Kees glimlacht naar haar en sluit zijn ogen. Het was niet altijd zo. Nu wel.

Hij komt overeind met het breiwerk in zijn handen. Langzaam loopt hij op haar af. De rimpels in haar gezicht zullen hem altijd bijblijven. Net als haar karakter. Hij perst zijn lippen op elkaar en stopt voor haar. Voorover buigen gaat moeizaam. Ouderdom. Hij plaatst zijn lippen op haar voorhoofd. Een stap opzij, een draai en hij zit weer naast haar. Het breiwerk legt hij in haar schoot.“Nog even dan,” zegt hij. Hij duwt de tv weer aan en geeft haar een knipoog.

Mien pakt haar breinaalden weer in haar handen. Ze glimlacht naar hem, sluit haar ogen en laat een traan vanuit haar ooghoek naar beneden rollen.

 
 
Astrid Knops
Astrid Knops FOTO KLEIN




Esther van der WerfIMG 5733zoziejeEsther van der WerfIMG 5751zozieje

Schrijven in de natuur.

 

We verzamelen ons deze ochtend bij  manege Venhof in Herkenbosch.

Een uitnodigende locatie in het Meinweggebied bij Roermond.

Zeven schrijflustigen hebben zich gemeld bij Esther. En ja, ze houden ook van wandelen.

Na een korte uitleg over schrijven in de natuur en hoe inspirerend dat kan zijn, gaan we op pad.

Op enkele A-viertjes kunnen we tijdens de ingelaste  korte pauzes onze inspiratie en waarnemingen kwijt.

Op deze observatieplaatsen laten we onze zintuigen extra werken en ervaren wat die met ons doen.

Er ontstaan mooie vergelijkingen.

We genieten met volle teugen en ja, de natuur werkt voor ieder van ons inspirerend.

Na ongeveer een uur nestelen we ons in de zon op het terras van de manege. Er is heerlijke koffie en chocomel. We wisselen onze ervaringen uit. De sfeer is goed.

Na een korte pauze weer aan het werk.

Esther vraagt ons nog eens door onze aantekeningen te ’ wandelen’ en daarna in tien minuten een intuïtieve tekst te schrijven. Niet denken aan fictie of juist non-fictie. Gewoon wat er in je opkomt.

We vallen van de ene in de andere verbazing wanneer we ons resultaat vrijwillig aan elkaar voor lezen.

Niets moet alles mag. Het is jouw ervaring en jij beslist wat je er mee doet.

Heerlijk om op zo’n gewone dag eens in de huid van een dier te kruipen of  de natuur eens vanuit een ander perspectief te aanschouwen.

Dat schrijfervaring niet perse nodig is wordt al gauw duidelijk.

Een schat aan mooie teksten en notities verzameld op deze eerste echte lentedag. Daar kunnen nog heel wat mooie schrijfsels uit voortvloeien.

Dat schrijven verbindend werkt is voor mij overduidelijk.

 

Schrijven in de natuur, voor herhaling vatbaar.

 

TJ 13-3-2017

 

 



 

De Glimlach van herinnering - Workshop

 

'Zeg Esther, hoezo een workshop om te schrijven over overleden mensen? Dat is toch mosterd na de maaltijd.'

Ik moest grinniken over deze opmerking want wat mij betreft is de maaltijd van een vriendschap of familieband na de dood niet voorbij. En ik denk dat velen met mij, dat zo voelen.

Maar ja, ergens klopt de stelling ook weer wel. Ik zou nog zo graag vragen stellen, praten over hoe dingen waren. Wat zou ik mijn opa nog graag vragen over de dingen die hij meemaakte in Kevelaer waar hij in de oorlogsjaren als Nederlandse man te werk gesteld was. En mijn moeder zou ik willen vragen hoe dat was om na je huwelijk verplicht te moeten stoppen met werken. Opgeleid als verpleegkundige aan de kant gezet omdat ze trouwde. Voor mij in deze tijd een zeer vreemde gedachte. In 1966 ging dat zo. Pff en nog zoveel meer te vragen...
Vragen stellen gaat niet meer, praten is een eenrichtings-verkeer geworden als iemand die je lief hebt er niet meer is.

Herinneren en die herinneringen in woorden vastleggen kan nog wel. En dat helpt, dat helpt ordenen, dat helpt vasthouden waar je moet loslaten, dat geeft troost. Ook al is het 'live' gedeelte voorbij, de band is niet weg.
Schrijven is zoveel meer dan woorden tot een mooie tekst weven. En daarom is het zo fijn om ook na de dood nog over iemand die je lief hebt te blijven schrijven. Daarom doe ik dat en daarom wil ik daar ook anderen bij helpen. 
De glimlach blijven vangen. Altijd de glimlach vasthouden. 
De mosterd is ook na de maaltijd nog zeer de moeite waard!

 

 



 

'Ohh nee dat durf ik niet!' 'Mijn tekst was nog niet af' ' Het is niks geworden' 'Ik lees dit niet voor, het is flut' Deze reacties hoor ik vaak in de eerste les van een nieuwe schrijfcursus. Het is ook even wennen dat je weer mag spélen. Spelen met woorden, het is nodig om tot iets te komen. Ik help je daarbij. Ik leer je dat spelen. Wat je schrijft in de les is ALTIJD goed. Iedereen in de les zit met ditzelfde probleem. Een tekst kan niet direct perfect zijn. En dat hoeft ook niet. Je leert stapsgewijs en in ongedwongen sfeer de fases van het schrijven kennen.
En ja: het kan eng lijken: je teksten voorlezen aan je medecursisten. Voorlezen in de les en zo met de ander je teksten delen, mág, het hoeft niet! Toch maak ik zelden mee dat een cursist gebruik maakt van de mogelijkheid om 'ik pas' te zeggen. Dat komt doordat je snel ervaart hoe fijn het is om je tekst te delen, te horen hoe jouw woorden op een ander overkomen, wat ze 'doen' met die ander. In een groep les hebben, heeft als grote voordeel dat je elkaars teksten en vragen mee mag maken. Je deelt in elkaars leerproces. 
Als je schrijfdocent zorg ik ervoor dat elke keer duidelijk is op welke punten we elkaar feedback geven en dat je 'ik pas' mag zeggen, zonder verdere uitleg.

 

Op de foto zie je een groep cursisten in de bibliotheek Ligne van Sittard. (Met dank aan deze cursisten voor hun goedkeuring dat ik deze foto mag plaatsen)

PS Nosce te ipsum -> Ken jezelf.

 
 
Esther van der Werf- Bieb Sittard groep-zozieje
 



 


Schrijven om te helen    

krantartikel k

 

Artikel Dagblad de limburger 4 november 2015 

 

 


 

FACEBOOK Recensies

Audrey Bonekamp Tilmans heeft Zo zie je met Esther beoordeeld — 5 sterren

 

Toeval bestaat niet, zeggen ze! Mijn oog viel op een schrijverscursus in de Domijnen Sittard, verzorgd door Esther. In mijn hoofd spookte vaker de gedachten; " hoe zou je nu een boek moeten schrijven of verhalen?? Ik heb dan ook geen seconde geaarzeld en me stante pede opgegeven. 
In een kleine, enorm gezellige setting zitten we met een groep van elf enthousiastelingen bijeen. Esther reikt ons door middel van korte theorieën, voorbeelden en oefeningen handvatten aan hoe een verhaal te schrijven. De oefeningen zijn ook voor een beginneling zoals ik goed te doen en zoals Esther het zelf verwoord ' schrijven kan iedereen.....op zijn eigen wijze!
De oefeningen prikkelen mijn fantasie enorm en ik doe mijn "huiswerk" dan ook met een smile van oor tot oor. 
Alles is vrijblijvend, je mag, maar hoeft niet je pennenvruchten met de anderen delen. Dit doen we in kleine groepjes en dit zorgt voor een lach maar soms ook een traan van ontroering.
Kortom, ik ben heel blij dat ik dit "avontuur" ben ingestapt. Onze groep is zo enthousiast dat we alle elf (!) samen met Esther doorgaan. Dat zegt genoeg, is mijn mening.
  

 
Josee Stienen heeft Zo zie je met Esther beoordeeld — 5 sterren
Ik heb met veel voldoening diverse schrijfochtenden en workshops bij Esther mogen volgen. Haar kracht is om je steeds vanuit een andere invalshoek te inspireren tot schrijven. Zij creëert een vertrouwenwekkende sfeer, waardoor je, zonder remmingen, gevoelens, gedachten en belevenissen aan het papier toevertrouwt en meestal ook wilt delen met de overige deelnemers. Wil je (leren) schrijven, beveel ik Esther van harte aan.
 
 
Lisa Naus heeft Zo zie je met Esther beoordeeld — 5 sterren
SCHRIJVEN OP LOCATIE
Misschien werd er door sommigen met enige huiver aan de workshop begonnen, bang om fouten te maken. Esther kon ons geruststellen: niets moest, alles mocht. We begonnen met een ontspannend spel. Door middel van haar vragen, slechts met “ja” of “nee” te beantwoorden, splitste de groep zich al doende op en leerden we elkaar nog beter kennen. Daarna de opdracht, tien dingen noteren die jou blij maken; voor sommigen al wat lastig. Vervolgens tien regels over één onderdeel, en vervolgens noteren wat echt bij jouw persoon hoort. Dat kwam al wat dichterbij, zeker toen we hieruit iets moesten kiezen dat volgens ons extra aandacht verdiende. Vijf minuten erover schrijven zonder te stoppen, dat was lang! Ten slotte werden de kernwoorden eruit gepikt en onder elkaar gezet volgens de formule: een woord – twee – drie – vier – een. Esther legde uit dat we nu een elfje, een dichtvorm uit elf woorden, hadden gemaakt. Na deze poëtische uitbarsting een oefening in het maken van een woorden-web (een soort vrije associatie). Tot slot onszelf zo uitvoerig mogelijk beschrijven; niet gemakkelijk, soms confronterend, wel heel leerzaam. 
Verrassend hoe bij deze workshop tot uiting kwam, wat het leven ons gebracht en geleerd heeft, en ook dingen naar boven bracht van welke we ons voorheen misschien niet zo bewust waren. Met dank aan Esther, die dit proces op haar unieke manier wist te begeleiden!
 
 
 

__________________________________________